Άρθρα που δημοσιεύτηκαν στον τύπο

Στο χώρο αυτό φιλοξενούμε άρθρα που γράφτηκαν για το νέο νόμο για την παιδεία και τις αλλαγές που αυτός επιφέρει.

Οι απόψεις που δημοσιεύονται είναι προσωπικές και παρατίθενται στα πλαίσια ενός μεγάλου διαλόγου που έχει ανοίξει δημόσια για την παιδεία. 

 

 

ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΑΠΟ ΤΟ 2015-2016

Κάνετε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο: 

http://sep4u.gr/wp-content/uploads/paradoxa-neou-sistimatos-eisagogis.pdf

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΝΕΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Παρακάτω παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο θα αξιολογούνται οι μαθητές του Νέου Λυκείου, με βάση τις οδηγίες του Υπουργείου.

Κάνετε κλικ εδώ για να δείτε τις οδηγίες του Υπουργείου.

 

........................................................................................................................................................... 

 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

Στο αρχείο αυτό παρατίθενται οι οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με τις οποίες πρέπει να γίνεται η διδασκαλία των μαθημάτων Γενικής Παιδείας καθώς και των μαθημάτων επιλογής.

Κάνετε κλικ εδώ για να διαβάσετε τις οδηγίες.

 

  .........................................................................................................................................................

 

ΟΙ ΔΕΣΜΕΣ ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΝ

Με την ψήφιση του νομοσχεδίου για το Νέο Λύκειο την Τρίτη το βράδυ, εγκαινιάσθηκε και το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια.

Θυμίζουμε το σύστημα των τελευταίων 30 χρόνων :

1983-1994  Δέσμες με 4 μαθήματα –συνυπολογίζεται η βαθμολογία του Λυκείου.

1999-2004  Πανελλαδικες εξετασεις σε Β’ και Γ’ Λυκειου, σχεδόν σε όλα τα διδασκόμενα μαθήματα της τάξης.

2005-2013  Κατευθύνσεις με 6(η’ 7) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθηματα στη Γ’ Λυκείου.

Όλες οι αλλαγές του νέου συστήματος ισχύουν για τα παιδιά που φέτος πάνε στην Α’ Λυκείου. Μονο που ο νόμος δεν θα περιμένει να πανε στη Γ’ Λυκείου , να δώσουν πανελλαδικές και τοτε να εφαρμοστεί το νέο σύστημα εισαγωγής. Η εισαγωγή τους η’ όχι στα πανεπιστήμια κρίνεται από την Τετάρτη το πρωί , όταν και έγινε ο αγιασμός !

Από την Α’ Λυκείου τα παιδιά μαζεύουν μόρια. Στην Γ’ Λυκείου θα εξεταστούν σε 4 μαθήματα αλλά η βαθμολογία του Λυκείου θα λογίζεται ως πέμπτος βαθμός για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Για την προσμέτρηση αυτή, ο γενικός βαθμός προαγωγής της Α΄, της Β΄ και ο γενικός βαθμός απόλυσης της Γ΄ τάξης, εφόσον έκαστος είναι μεγαλύτερος 1 μονάδας από το μέσο όρο των 4 πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, θα προσαρμόζεται ώστε να μην απέχει περισσότερο της μιας μονάδας από το βαθμό του μέσου όρου. Στη συνέχεια ο αναπροσαρμοσμένος βαθμός της Α΄ Λυκείου θα πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 0,4, της Β΄ Λυκείου με 0,7 και της Γ΄ με συντελεστή 0,9. Το άθροισμα των τριών βαθμών διαιρούμενο διά δύο θα αποτελεί τον «πέμπτο» βαθμό για την πρόσβαση.

Συνεπώς από φέτος τα παιδιά μπαίνουν στο κυνήγι του βαθμού !

Όσα βέβαια καταφέρουν να τελειώσουν την τάξη. Γιατί, με εξετάσεις το Μάιο στις οποίες το 50% των θεμάτων θα είναι από «τράπεζα θεμάτων» διαβαθμισμένης δυσκολίας και τα άλλο 50% από τους διδασκοντες τους, αυτό δεν είναι και τόσο βέβαιο πλέον ! Το 1999-2000, όταν εφαρμόστηκε η «μεταρρύθμιση Αρσένη», με τις πανελλαδικές εξετάσεις στις δυο τελευταίες τάξεις του Λυκείου είχαμε από διπλασιασμό μέχρι και επταπλασιασμό των απορριπτόμενων μαθητών σε σχέση με όλη την προηγούμενη περίοδο.

Όπως αποκαλύπτεται στην 36σέλιδη αιτιολογική του νομοσχεδίου έκθεση, στόχος είναι να απομακρυνθούν από το Λύκειο οι μαθητές  «nullo labore» απ' το σχολείο. Ο συγκεκριμένος λατινικός όρος, που σημαίνει «χωρίς κόπο», χρησιμοποιείται για να περιγράψει όλα εκείνα τα παιδιά που το εκπαιδευτικό σύστημα έχει παγιδεύσει και παροπλίσει στα πίσω θρανία και που πλέον δεν θα έχουν θέση ούτε κι εκεί.

«Δεν είναι παιδαγωγικώς και ηθικώς αποδεκτό να επιβραβεύεται μέσα στο σχολείο η οκνηρία και σε τελική ανάλυση δεν είναι δίκαιο ορισμένοι μαθητές nullo labore να βρίσκονται στην επόμενη τάξη με μαθησιακά κενά», γράφεται στην αιτιολογική έκθεση. Δεν είναι δίκαιο για τους ίδιους, επειδή «λόγω του ότι δεν διαθέτουν την προαπαιτούμενη γνωστική επάρκεια νιώθουν μειονεκτικά», αλλά δεν είναι δίκαιο και για τους συμμαθητές τους διότι αυτοί, οι nullo labore, «παρακωλύουν την απρόσκοπτη μάθηση των άλλων». Και όπως διαπιστώνει η έκθεση, αυτό είναι ένα φαινόμενο το οποίο στις μέρες μας "έχει πάρει διαστάσεις και πρέπει να μας προβληματίσει". Το μήνυμα είναι σαφές…

Στη Β’ Λυκειου οι κατευθυνσεις είναι 2 : Θεωρητική και Θετική. Κλασικό και Πρακτικό που λέγαν και οι παλιότεροι. Τώρα ονομάζονται «ομάδες προσανατολισμού». Η  μία Ανθρωπιστικών και η άλλη Θετικών Σπουδών. Τα μαθήματα του Πρακτικού είναι η Φυσική και τα Μαθηματικά και του Κλασικού Αρχαία και Λατινικά. Όμως συνολικά οι βαθμοί αυτής της τάξης συνυπολογίζονται για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.

Στη Γ’ Λυκείου πιά, οι εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ διεξάγονται σε 4 μαθήματα μετά την απόλυση του μαθητή από το λύκειο, σε πανελλαδικό επίπεδο και σε θέματα από την εξεταστέα ύλη της Γ΄ τάξης που προκύπτουν κατά 50% με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων και κατά 50% από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.

Κάθε μαθητής επιλέγει μια ομάδα προσανατολισμού και ένα από τα πέντε επιστημονικά πεδία (Ανθρωπιστικών και Νομικών Σπουδών, Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών, Επιστημών Υγείας, Επιστημών Οικονομίας, Κοινωνικές και Πολιτικές και Παιδαγωγικών Τμημάτων).

Για 3 χρόνια λοιπόν , τα παιδιά θα δίνουν κρίσιμες εξετάσεις «πανελλαδικού» χαρακτήρα και όποιος καταφέρνει να «επιζήσει σχολικά», μετά το τέλος του Λυκείου, θα δίνει πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή του στην ανώτατη εκπαίδευση.  Ανεξάρτητα από τη δυσκολία των θεμάτων, δεν θα φτάσουν όλα τα παιδιά με τις ίδιες πιθανότητες σε αυτές. Όσα ενισχυθούν φροντιστηριακά θα εχουν ήδη συγκεντρώσει έναν αριθμό μορίων, πρόκριμα για την τελική ευθεία. Όπως και στη Formula-1 όπου οι πρώτοι στα προκριματικά δικαιούνται να ξεκινήσουν πρώτοι την κούρσα !

Κουράγιο παιδιά. Οι πρώτες 39 εξετάσεις είναι δυσκολες …

Βαγγελης Νταλης

Aρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΑΛΜΟΣ 11.9.13

 ...............................................................................................................................................................................

 

 

Η μαθητική αποτυχία προ των πυλών

Μέχρι πέρυσι ήταν ελάχιστα τα παιδιά που έχαναν τη χρονιά η’ παραπέμπονταν σε επανεξέταση το Σεπτέμβριο. Η συνταγή ήταν απλή. Εξασφάλιζαν ένα βαθμό τετραμήνου μεγαλύτερο από 14 σε κάθε μάθημα και γράφοντας έστω και 2 (!) το Μάϊο είχαν μέσο όρο 8. Σε συνδυασμό με άλλα μαθήματα στα οποία παραδοσιακά μπαίνουν πολύ μεγάλοι βαθμοί, ο απαιτούμενος μέσος όρος του 9,5 ειχε επιτευχθεί. Και ζούσαν αυτά καλά κι εμείς καλύτερα !

Αυτό τέλειωσε ! Από φέτος στην Α’ Λυκείου το απολυτήριο αυτής της τάξης διαμορφώνεται διαφορετικά.

1)     Ο μέσος όρος όλων των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων  της τάξης πρέπει να είναι 10 κι όχι 9,5.

2)     Απαιτείται μέσος όρος 10 στα διακριτά μαθήματα που αποτελούν τον κλάδο της Γλώσσας ( Αρχαία, Νέα και Λογοτεχνία )

3)     Απαιτείται μέσος όρος 10 στα διακριτά μαθήματα που αποτελούν τον κλάδο των Μαθηματικών (Αλγεβρα και Γεωμετρία )

4)    Απαιτείται μέσος όρος 8 σε κάθε ένα από τα υπόλοιπα μαθήματα της τάξης

Εάν κάποιος από τους προηγούμενους όρους δεν συντρέχει τότε ο μαθητής/τρια παραπέμπεται για επανεξέταση το Σεπτέμβριο. Μιλάμε τώρα για την, εως πέρυσι, πιο χαλαρή, εξεταστικά, τάξη του Λυκείου στην οποία ακόμη και καλοί μαθητές έκαναν χρήση του μέσου όρου με σκοπό να μην διαβάσουν για τις εξετάσεις του Μαίου !

Ε, μήπως έπρεπε επιτέλους αυτή η κατάσταση σήψης να διορθωθεί ; «Είμαι σίγουρος ότι εάν οι μαθητές καταλάβουν πως τα πράγματα θα είναι λίγο πιο ζόρικα στο σχολείο, θα μελετούν λίγο παραπάνω και συνεπώς αυτοί που θα παραπέμπονται θα είναι περίπου το ίδιο ποσοστό. Άλλωστε, από τους καθηγητές εξαρτιόταν πάντα τι βαθμό θα έβγαζαν οι μαθητές. Και δεν είναι καθόλου αντικειμενικοί. Καιρός, λοιπόν, να γίνουν αντικειμενικοί. Και η τράπεζα θεμάτων βοηθάει σε αυτό. Να φροντίζουμε να κάνουμε τους μαθητές καλύτερους, γνωστικά, αλλά και ως ανθρώπους. Και δεν γίνεται καλύτερος ένας μαθητής, όταν καταλαβαίνει πως όσο λίγο και να μελετήσει, θα περάσει.» Λόγια συναδέλφου που ασφυκτιούσε τόσα χρόνια σε αυτήν την παρακμιακή κατάσταση. Ισως όμως και μόνο θεωρία …

Τι θα συνέβαινε π.χ. αν ο νόμος για το «νέο» Λύκειο εφαρμοζόταν από την περσινή χρονιά;  Πόσοι μαθητές θα προάγονταν και πόσοι θα παραπέμπονταν;

3 καθηγητές σχολείου της Δυτικής Θεσσαλονίκης (Αγγελος Οργιανέλης, Ελένη Μαστοροπούλου και Δημήτρης Αδαμίδης ) έκαναν μια ενδιαφέρουσα μελέτη – προσομείωση.  Εφάρμοσαν το νόμο για το «νέο» Λύκειο στις πραγματικές επιδόσεις (προφορικές – γραπτές) των μαθητών της Α’ Λυκείου του σχολείου τους για το σχολικό έτος 2012-2013. Σύμφωνα με τους πραγματικούς βαθμούς 123 μαθητών της Α' Λυκείου ενός σχολείου της Δυτικής Θεσσαλονίκης, κατά το σχολικό έτος 2012-2013 είχαμε τα εξής αποτελέσματα: Περυσι παραπεμφθηκαν 4 μαθητες (ποσοστό 3% ). Εάν είχε εφαρμοσθεί ο νέος νόμος από πέρυσι, θα παραπέμπονταν 36 μαθητές ( ποσοστό 29% ) !

Και όλα αυτά, με την προυπόθεση ότι τα θέματα στις εξετάσεις τα βάζουν οι καθηγητές των σχολείων. Το δεδομένο όμως αυτό ανατράπηκε. Το 50% των θεμάτων πλέον θα είναι από «τράπεζα θεμάτων» προερχόμενη από το υπουργείο. Ιδια θέματα για όλα τα σχολεία της Ελλάδας, απλά κάθε σχολείο θα επιλέγει μόνο του (με τροπολογία που πέρασε τελευταία στιγμή) ποιά θα είναι αυτά τα θέματα.

Κι από εδώ αρχίζουν τα παρατράγουδα. Αρχικά θα αυξηθεί η πίεση μαθητών και γονιών προς τους καθηγητές τους για όλο και μεγαλύτερους βαθμούς ώστε να εξασφαλίζεται από νωρίς η προαγωγή. Έτσι κι αλλιώς η πίεση αυτή θα υπάρχει αφού οι βαθμοί της τάξης υπολογίζονται και για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια από φέτος. Εάν οδηγηθούμε σε κατάσταση γενικευμένων υψηλών βαθμολογιών όπως γίνεται τώρα στη Γ’ Λυκείου τότε το υπουργείο θα έχει κάνει μία τρύπα στο νερό.

Δεν είναι όμως σίγουρο πλέον ότι οι καθηγητές θα «μπορούν» να το κάνουν. Έρχονται αξιολογήσεις … Ποιος θα ρισκάρει στο μέλλον μια εικόνα τάξης με υψηλότατους προφορικούς και απελπιστικά κάτω από τη βάση γραπτούς βαθμούς ; Πόσοι θα «θυσιαστούν» για τους μαθητές τους ; Όταν οργανικές θεσεις κινδυνεύουν και το υπουργείο ψάχνει ευκαιρία για απολύσεις, ποιός θα ρισκάρει ;

Πως θα προσαρμόσουν οι διδάσκοντες το μάθημα ; Στο επίπεδο που ορίζει η τράπεζα θεμάτων κινδυνεύοντας να «χάσουν» όλα εκείνα τα παιδιά που δεν θα μπορέσουν να «ανταποκριθούν» ; Η’ θα προσπαθήσουν να στηρίξουν τα περισσότερα, δυνατόν, παιδια οδηγώντας τα σε αποτελέσματα χαμηλού μέσου όρου ; Βλέπετε, όλα τα παιδιά δεν φτάνουν στο Λύκειο με τα ίδια εφόδια… Η Ευρωπαϊκή Ενωση πιέζει εδώ και καιρό για δείκτες αξιολόγησης των σχολείων. Κι αν δούμε λίγο μακρύτερα, πολύ θα ήθελε η χρηματοδότηση κάθε σχολείου να είναι αντίστοιχη με τις επιδόσεις των μαθητών του. Ήδη, αυτό δρομολογείται για τα πανεπιστήμια.

Λέτε να αποφύγουμε μήπως τους εκβιασμούς μαθητών για ιδιαίτερα από λίγους, ελάχιστους έστω καθηγητές τους ; Ανθρωπίνως αδύνατον … Υπάρχει άλλοστε πλούσια εμπειρία από το παρελθόν.

Το χειρότερο όλων όμως είναι η δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται εκπαιδευτικά οι διδάσκοντες. Κάθε σχολείο είναι διαφορετικό από τα άλλα ως προς τη σύνθεση του μαθητικού του πληθυσμού. Υπαρχουν σχολεία υποβαθμισμέενων περιοχών, σχολεία όπου οι γονείς των παιδιών δεν φείδονται εξωσχολικής βοήθειας προς τα παιδιά τους, σχολεία με μεγάλη ανομοιομορφία μαθητικού πληθυσμού. Στο Γαλάτσι ξέρουμε όλοι ότι υπάρχουν σχολεία με καλό όνομα και σχολεία υποδεέστερα.

Τα φροντιστήρια έχουν λυμένα τα χέρια τους. Tο να διδάξουν όλα τα θέματα της τράπεζας θεμάτων είναι το ψωμοτύρι τους. Το να μετατρέψουν την Α’ Λυκείου σε τάξη εξεταστικής έντασης ακόμα και επιπέδου Γ΄Λυκείου είναι η δουλειά τους. To να φροντίσουν ώστε όλοι οι μαθητές τους να προάγονται τους είναι εύκολο. Ξέρουν. Μπορούν όμως όλα τα παιδιά να πάνε φροντιστήριο ;

Είναι προφανές ότι όλο και περισσότερο το σχολείο θα προσαρμόζεται στις εξετάσεις. Τις «εθνικού» χαρακτήρα εξετάσεις της Α’ και Β’ Λυκείου αλλά και τις πανελλαδικές της Γ’. Μάλλον ευχολόγια θα καταλήξουν οι διακηρύξεις περί «αυτόνομου μορφωτικού χαρακτήρα» του σχολείου. Πώς να παρέχει μόρφωση ένα σχολείο το οποίο καθημερινά επιφορτίζεται όχι να προετοιμάσει το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού αλλά να διαπιστώσει – νομιμοποιήσει την ικανότητα εκείνων που είναι «άξιοι» να φοιτήσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ; Στέλνοντας τους υπόλοιπους στη μαθητεία ;

Η υποεκπαίδευση έρχεται, απλά η μαζική σχολική αποτυχία των παιδιών μας θα είναι η πρώτη που θα μας χτυπήσει την πόρτα.

 

Ντάλης Βαγγέλης

Διεύθυνση Σπουδών των φροντιστηρίων π ρ ο τ α σ η

 

 

 

 

 

 

Photo Gallery

 
 

Ενημερωτικό δελτίο

Δώστε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση (email) για να εγγραφείτε, και να λαμβάνετε, το ενημερωτικό μας δελτίο.